Apskats: Journey – noslēpumainais tuksnesis

journey

Dažus gadus atpakaļ, interneta plašumos pavīdēja vārds Journey. Līdz manām ausīm šis nosaukums nonāca tikai pavisam nesen, neskatoties uz to, ka dažos video spēļu portālos šo spēli itin bieži pieminēja, un pat tika nominēta vai kļuva par 2012. gada spēli. Pats Journey iemēģināju uz PlayStation 4, un jāsaka, labi ka tā, citādi būtu palaidis garām skaistu, neierastu un neaizmirstamu piedzīvojumu…

Sižets ir pavisam vienkāršs, kuru varētu aprakstīt vienā teikumā: ‘spēlētājam ir jāsasniedz spīdoš gaismas stars, kas atduras pret lielu un ievērojamu kalnu’. Uz brīdi šķiet, ka tas atrodas tālu. Atklāti sakot, neatrodas, taču ceļš līdz tam ir kas vienreizējs un unikāls. Tam piemīt kaut kas tāds, ko vārdos nevar aprakstīt, jo mērojot šo ceļu, mani pārņēma pilnīgs miers un es spēlē gan relaksējos, gan vienlaikus jutos aizskustināts.

Journey nav nedz monologa, nedz dialoga, un tas to arī padara tik īpašu. Viss vēstījums notiek ceļa laikā, un šādi lielākoties stāsts tiek arī pastāstīts. Protams, ir nelielas īsfilmiņas, dažādi simboli un zīmes, kas paskaidro notiekošo un liek šķietami saprast vēstījuma būtību un jēgu. Un jo tālāk Tu tiec, jo vēl interesantāks un dziļāks stāsts top.

Tu iejūties kādā nezināmā būtnes ādā, kura slēpjas noslēpumainajā terpā un kurai ap kaklu ir maģiska šalle, un kuras uzdevums ir nokļūt tajā ievērojamā kalnā un sasniegt žilbinošo gaismas staru, lai ko tas prasītu. Tādējādi ceļā patrāpīsies dažnedažādi šķēršļi, kurus nāksies pārvarēt ar šīs maģiskās šalles palīdzību, kas spēj radīt brīnumus. Taču visā šajā ceļojuma laikā nebūsi viens, jo šat tad mēdz parādīties arī kompanjoni. Proti, Tavā piedzīvojumā var patrāpīties tāda pati būtne ar tādu pašu mērķi – gaismas stars. Turoties kopā, būtnes kļūst spēcīgākas, jo to maģiskās šalles spēj izdalīt un uztvert otra specifisku enerģijas lādiņu, kas nodrošina tiem spēku un iespēju augstāk palekties, kā arī uz brīdi pat lidot, izmantojot apmetni.

journeyy

Enerģiju var iegūt arī skaistajā spēles vidē – karstajā, smilšu pilnajā tuksnesī, kur vietām vēja varā plīvo garas, platas ar zīmēm apzīmētas sarkanas šalles. Pieejot tiem klāt un pieskaroties – būtne uzreiz uzņem enerģiju, un lecot uz tiem – tās spēj pat pacelt viņu augšup līdz pašam šalles galam. Tas lieti noder, lai nokļūtu kādā augstākā vietā. Turklāt spēlētāju var pavadīt arī lidojošas šalles, kas ceļojumu padara krietni vieglāku. Bez tam, ir iespēja izdalīt arī skaņas vilni, nospiežot attiecīgu pogu, kas veido nelielu mūziku. Ar tā palīdzību ir iespējams komunicēties ar savu kompanjonu, kurš var Tev atbildēt, radot atgriezenisko saiti. Jo ilgāk nospiež attiecīgo pogu, jo plašāks būs skaņas vilnis, un ja tā, savukārt, skar kādu no maģiskājām šallēm – tā dos būtnei enerģiju uzreiz pat ar tām neradot kontaktu.

Turklāt ceļojums neaprobežojas ar vienkāršu pastaigu, bet tiek papildināts arī ar mīklām, kuras nav visai sarežģītas, bet tās lieliski novērš monotonu – spēles vienveidīgo darbību padarot dažādāku. Tāpat arī šļūkšana pa tuksneša mirdzošajiem smilšu graudiem no stāvām nogāzēm papildina spēli un sagādā aizrautību, kas liek lūpas kaktiņiem pacelties augšup. Kā arī brīžiem saviļņojošais muzikālais pavadījums pavada spēlētāju un uzbur tīkamu atmosfēru.

Journey virtuālā pasaule ir pasakaina skaista. Thatgamecompany acīmredzot strādā ļoti labi mākslinieki, kuri atraduši labu kontrastu starp krāsām un apgaismojumu, uzburot ticamu un reālu tuksnesi. Arī fiziski tuksneša smiltis teju vai rēali mijiedarbojas ar personāžu, kas ar kājām nepārtraukti atgrūž smilšu graudus un aiz sevis atstāj pēda nospiedumus. Tas viss izskatās ticams. Tāpat arī viss Journey notiekošais šķiet dzīvīgs un intriģējošs, un vēl intriģējošāku to padara dziļie noslēpumi, kas tajā mājo, kurus vēlēsies izsprast un atklāt. Piedevām dažas no tām šķietami paliek miglā tīti.

journey 2

Vienīgais mīnuss, kas šai spēlei piemīt ir stāsta ilgums, kā dēļ nevaru daudz ko stāstīt par šo projektu, lai neiedziļinātos spoileros (izklāstos). Spēli var iziet aptuveni nieka divās stundās. Tas ir ļoti maz, taču ņemot vērā Journey kontekstu un to būtību, ir skaidrs, kas tas ir vairāk kā nepieciešams. Pretējā gadījumā tā zaudētu savu nišu. Bet, kaut arī tā ir īsa, kurā pavadīju apmēram 140 minūtes – šīs minūtes bija viena no skaistākajām, ko pēdējā laikā video spēlēs esmu piedzīvojis.

Journey ir viena no tām video spēlēm, kas liek spēlētājiem pamest šūterus un citu žanru nodrāztos projektus, lai piedzīvotu ko neredzētu. Taču ko jaunu, oriģinālu vai vēl neredzētu mūsdienu kultūrā ir grūti un sarežģīti radīt. Tomēr spēļu izstrādātāji thatgamescompany savu vīziju šķietami ir sasniegusi, piedāvājot patiešām oriģinālu projektu, kuru iesaku ikvienam, kas vēlas piedzīvot ko unikālu.

Informācija par spēli:

  • Izstrādātāji: thatgamecompany
  • Izdevēji: Sony Computer Entertainment
  • Žanri: Piedzīvojuma
  • Platformas: PlayStation 4, PlayStation 3
  • Iznākšanas datums: 2012. gads, 13. marts
  • Vecuma ierobežojums: +7

Konsoles.lv vērtējums:

 

Journey

8.8

Journey ir kas īpašs un svaigs spēļu industrijā, kuru ieteicams uzspēlēt teju ikvienam spēļu cienītājam.

8.8/10

Plusi

  • Oriģinilitāte
  • Piedzīvojums, ko vārdos grūti aprakstīt
  • Valdošā atmosfēra
  • Interesantais vēstījums

Author: Oskars Miķelsons

Bez mitas rakstu, domāju, organizēju, plānoju, montēju, kasu pauri, lai veidotu foršus darbus "Konsoles.lv". Mīļākais dzēriens, ko ieņemt ir kakao. Un, ja vēl pa rokai ir šokolādes cepumi - es gar zemi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *