Atkārtotās spēles relīzes – oriģinalitātes trūkums vai klasikas uzvaras gājiens?

Datorspēles ir kultūras fenomens, kas izklaidē kā jaunus, tā vecus jau vairākas dekādes. Evolūcijas ceļā šī industrija no pirmās Ping-Pong konsoles ir spējusi izaugt par alternatīvu TV citiem medijiem. Datorspēles ļauj mums aizmirst savu ikdienu un iztēloties sevi visdažādākajos scenārijos, kas dažreiz pat veido veselas sāgas. Tomēr līdzīgi kā TV arī datorspēļu veidotāji mēdz atkārtoti izlaist spēles (re-release), kas ir bijušas populāras, pirms tam tās apstrādājot un uzlabojot. Tomēr neviļus rodas jautājums, vai šāda prakse neiznīcina radošumu datorspēļu industrijā?

Nav noslēpums, ka pēdējās piecgades laikā ir strauji palielinājušās gan vecu, gan relatīvi nesen izstrādātu spēļu atkārtota izlaišana uz jaunajām konsolēm un sistēmām. Crash Bandicoot N-Sane Trilogy ir tikai viens veiksmīgs piemērs, ka ietērpjot nostalģiskas atmiņas modernā izskatā var panākt fantastiskus rezultātus. Tomēr aizvien biežāk spēļu fanu un entuziastu diskusijās tiek apspriests par šo relīžu nepieciešamību un kvantitāti. Datorspēļu forumos, kā piemēram reddit un gamespot arvien biežāk un biežāk lietotāji pauž, ka kompānijas, dzīvojot uz seniem lauriem laupa iespēju faniem baudīt jaunas spēles un franšīzes.

Atkārtoto spēļu relīžu veidi:

Pirms atkārtotās relīzes analizēšanas ir svarīgi izprast, ka ne visas atkārtotās relīzes ir liekamas vienā katlā. Lai arī ir grūti izveidot precīzu sadalījumu – vispārīgi šādas spēles var iedalīt trijās kategorijās:

  • Spēles kurām ir palielināts pikseļu skaits uz ekrāna, uzlabota tekstūra un citu grafisko elementu kvalitāte jeb HD Remaster. Tipiskākie piemēri no šo spēļu kategorijas ir Devil May Cry HD Collection, kā arī Playstation 3 bestsellers The Last of Us Remastered.
  • Spēles, kas ir no jauna izveidotas uz cita dziņa, kā arī iekļauti papildus funkcijas, līmeņi, skaņas un režīmi jeb Remake. Šo kategoriju vislabāk raksturo tādas spēles, kā X-Com: Enemy Unknown.
  • Spēles, kas bez izmaiņām tiek atkārtoti izlaistas uz citām sistēmām, jeb Ports, kā piemēram Mass Effect 1 un Mass Effect 2 uz Playstation 3.

Tāpat nevar aizmirst to, ka spēles, kam tiek veidotas atkārtotas relīzes, var būt gan labi aizmirstas, kā jau minētais Crash Bandicoot, gan tikai pāris gadu vecas, kā kārtējo reizi izlaistais The Elder Scrolls V: Skyrim.

Nostaļģijas faktors:

Papētot vikipēdijā visu atkārtoto relīžu sarakstu iezīmējas skaidras likumsakarības. Pēc statista veiktās aptaujas ASV 30% no aktīvajiem datorspēļu spēlētājiem ir vecuma grupā no 18 – 35 gadiem, kā arī lielākā daļa no šī spēļu saraksta oriģināli tika izlaistas laika periodā no 1990. gada līdz 2010. gadam. Pēc tā var secināt, ka atkārtotas relīzes ar nodomu tiek veidotas tieši šai vecuma grupai, un tieši tām spēlēm, lai šos spēlētājus atgrieztu atpakaļ bērnībā, tādā veidā radot nostaļģiju. Tieši nostaļģijas faktors ir tas, kas padara šīs spēles tik ļoti populāras.

Rakstot šo rakstu arī autoram atmiņā ataust nostalģiskie piektdienas vakari, kad kopā ar draugiem spēlēja Tekken 3, tukšojot litriem kolas un ēsti čipsi – pa apli tika padotas PlayStation pultis. Kā arī brīvdienu rīti, kad tika spēlētas tādas leģendas, kā Super Mario Bros vai Contra.

Šīs atmiņas ir tās, kas liek spēlētājiem atkal un atkal atgriezties tieši pie šīm spēlēm. Kompānijas ir veiksmīgi sapratušas, ka ne visiem ir saglabājušās NES, Sega vai orģinālās PlayStation sistēmas, un pieprasījums pēc šīm spēlēm uz esošās paaudzes sistēmām ir ievērojams.

Atkārtotas relīzes – labi vai slikti?

Lai gan bieži tiek pausts viedoklis, ka kompānijas, atkārtoti izlaižot spēles, laupa faniem iespēju baudīt jaunus un orģinālus projektus, būtu svarīgi atcerēties šādu spēļu nozīmi industrijai un faniem.

Ir svarīgi atzīmēt, ka atkārtotās relīzes sniedz iespēju kompānijām uzreiz strādāt pie vairākiem projektiem, jo vispārīgi, atkārtoto relīžu veidošanai nav nepieciešams ne tik daudz izstrādātāju, ne laika, salīdzinot to ar jaunu spēļu veidošanu. Pārsvarā tiek izmantoti jau esošie resursi, kas tiek optimizēti jaunajām sistēmām.

Tas sniedz kompānijām iespēju aizpildīt laiku starp citām oriģinālajām spēlēm. Pie tam, tā ir lieliska iespēja spēlētājiem, kas nav paspējuši izspēlēt kādu spēli uz vecākām paaudzes konsolēm – to izdarīt pilnā apmērā, turklāt ar uzlabotu vizuālo stāvokli. Visbeidzot, to vai spēle un atkārtota relīze ir vai nav vajadzīga – nosaka pats klients, izlemjot iegādāties, vai tieši otrādi, neiegādāties konkrēto preci.

Avoti:

Wikipedia

statista

 

*SNIEDZ ATBALSTU KONSOLES.LV*

Author: Elvis Skrastiņš (UgunsLV)

Cilvēks, kuram interesē viss jaunais, it īpaši, par un ap IT, tehnoloģijām un spēlēm. Kaislīgs hokeja fans (arī garšo kafija :D).

4 thoughts on “Atkārtotās spēles relīzes – oriģinalitātes trūkums vai klasikas uzvaras gājiens?”

  1. No savas puses varu teikt,ka es esmu no tiem,kurš atbalsta atkārtotas relīzes.
    Spēles,kuras uz iepriekšējas paaudzes konsoles ir labi palikušas atmiņā,ka labi projekti,ar lielāko prieku izspēlēju atkārtoti jau uz esošās paaudzes konsoles.
    Uncharted 1 / 2 / 3 daļas
    The last of us
    Heavy rain
    Beyond to sols
    Assassin 1 / 2 / 3 / 4 daļas
    Tomb raider
    Metro 1 / 2 daļas
    Battlefield 4
    Šīs visas minētās spēles esmu iegādājies atkārtoti un protams ari izspēlējis…

  2. Vēlējos lasīt vēl un vēl! Vai nu garāku rakstu, vai sāc cept nākošo-tikmēr, pārlasīšu velreiz šo pašu 😂
    Paldies

  3. Man nav nekas pretī pret šiem remaster, remake un portiem, bet tikai tādā gadījumā, ja tiek saglabāta saprātīga cena. Un tā ir izdevēju problēma, jo viņiem nez kāpēc liekas, ka var prasīt to pašu cenu par remaster tāpat kā par pilnīgijaunu spēli. Tādos gadījumos es šo spēļu pārizdošanu neatbalstu, jo tas ir vienkārši viegls veids kā pelnīt naudu neradot neko jaunu un interesantu.

  4. It kā man arī nav nekas pretī 😀 ,bet es tomēr neatbalstu šādu metodi. Tā arī nenopirku GTA V atkārtoti uz PlayStation 4, jo neredzēju jēgu to darīt – pirkt spēli par tādu pašu summu vēlreiz. Ar PlayStation 3 versiju pietika. Tā vietā gribētos, lai spēļu izstrādātāji vairāk koncentrētos uz jaunām idejām, inovācijām, ko ieviest videospēlēs.

Komentēt

Tavs e-pasts nebūs redzams citiem. Atzīmētie lauki ir jāizpilda *