Mikromaksājumi spēlēs jeb kredītkarte “čītu” lapas vietā

Sveiki! Pirms šī raksta vēlējos pateikt lielu paldies par atbalstu un pozitīvajām atsauksmēm, kā arī par manu iepriekšējo rakstu. It īpaši, liels paldies Oskaram par pacietību un atbalstu raksta tapšanas gaitā (komati nav Elvja stiprā puse). Man ir liels prieks, ka tik daudziem ir svarīga videospēļu industrija, tāpēc arī turpmāk veidošu rakstus par (manuprāt) svarīgām tēmām, kas skar šo sfēru. Diemžēl šoreiz pieskaršos ne tai patīkamākajai tēmai. Teikšu kā ir, pirms šī raksta veidošanas nopietni pārdomāju vai šī būtu tā tēma par kuru tieši man būtu jāizsaka savas domas. Bet novērojot to, kas notiek videospēļu industrijā mani pārņem raizes un skumjas par virzienu, kurā šī industrija attīstās…

Atkarībā no spēles žanra arī maksājumi var atšķirties viens no otra, tomēr vispārināšanas nolūkos sagrupēsim tos divos veidos:

Kosmētiskie (cosmethical) – lietas vai priekšmeti, kurus var iegūt caur maksājumiem, un kuru īpašības ir tikai kosmētiskas. Kā piemēru minot “League of Legends”, kur ar nopirktām “ādām” var mainīt izskatu saviem varoņiem, vai kā “Fortnite Battle Royale”, kur papildus savam varonim – izskatu var mainīt arī savam planierim un papildus iegūt dažādas animācijas un emotikonas.

Funkcionālie (functional) – šie ir jau pavisam citi priekšmeti un bonusi, kā piemēram sportistu kartiņas FIFA un NHL franšīzēs, uzlaboti ieroči un cita veida bonusi, kas maksājošajam spēlētājam dod priekšroku attiecībā pret citiem spēlētājiem. Papildus ir jāmin, ka paši mikromaksājumu veidi var atšķirties. Ir spēles, kur ar šo maksājumu palīdzību spēlētājs var iegūt konkrētu sev vēlamo priekšmetu/bonusu. Tomēr ar laiku arvien biežāk spēļu izplatītāji izmanto nejaušības principu un izlozes veidā maksājošajam spēlētājam iedod vienu no daudziem iespējamajām balvām (loot boxes).

Mikromaksājumu vēsture:

Tiek lēsts, ka pirmais uzņēmums, kas ieviesa mikromaksājumus bija Nexon Co. Lai palielinātu spēlētāju skaitu Nexon nolēma savām spēlēm noņemt abonentmaksu, veidojot biznesa modeli tā, lai naudu iegūtu pārdodot ekskluzīvus un uzlabotus spēles priekšmetus. Par to, kura spēle šo modeli padarīja populāru domas dalās, tomēr autora atmiņā uzreiz atsaucas vārds “Farmville” jeb kā to iepazina portālā draugiem.lv lietotāji “Ferma”, kur par kristāliem varēja ātrāk un veiksmīgāk attīstīt savu virtuālo zemnieku saimniecību.

Ja sākumā šie maksājumi bija sastopami tikai bezmaksas jeb “free to play” spēlēs, tad ar laiku izdevēji pamanījās tos ieviest arī standarta maksas spēlēs. Kā vienu no pirmajiem gadījumiem minot bēdīgi slavenās zirgu bruņas spēlē “The Elder Scrolls IV: Oblivion”, kas maksāja 2$. Visticamāk spēlētājiem, kas bija sacēluši sašutuma vētru par šīm kosmētiskajām zirgu bruņām, nebija pat mazākas nojausmas, ka šādi maksājumi nākotnē piepildīs daudzas gan maksas, gan bezmaksas spēles. Tieši jau minētā uzņēmuma Electronic Arts (EA) sporta spēļu franšīžu panākumi tiek minēti par iemeslu tam, ka šobrīd praktiski jau visās spēlēs, ko izdod ir noteikta veida maksājumi. Un ne velti, jo papētot EA finanšu pārskatus var skaidri novērot, ka šajā fiskālajā ceturksnī – pašas spēles deva tikai 13% no kopējajiem ienākumiem, bet šie mikromaksājumi ar 43% ir pārliecinoši lielākais uzņēmuma ienākumu avots.

Skandāli par un ap mikromaksājumiem:

Nav noslēpums, ka spēļu nozarē neiztiek arī bez skandāliem, kas ir bijuši saistīti ar mikromaksājumiem – viens no piemēriem ir Star Wars Battlefront 2. Kad EA paziņoja, ka Star Wars Battlefront 2 nebūs ne DLC, kā arī visas kartes un saturs būs pieejams par brīvu – reti kurš varēja iedomāties, ka sistēma, lai atslēgtu un varētu spēlēt ar saviem mīļākajiem spēles varoņiem kā Dārts Veiders – prasīs ļoti daudz laika, ja vien spēlētājs nebūs ar mieru tērēt naudu un izmēģināt veiksmi pērkot loot box. Izejot no beta testētāja aprēķiniem (ko apkopojis reddit lietotājs TheHotterPotato) vidējais laiks, ko vajadzētu pavadīt spēlējot, lai atslēgtu vienu varoni – var būt pat 40 stundas. Pēc fanu sašutuma (un iespējama Disney spiediena) EA noņēma iespēju iegādāties loot box par naudu, tomēr kaitējums gan spēlei, gan kompānijai jau bija nodarīts un ir skaidrs, ka spēli aiz dusmām par šādu EA rīcību nenopirka ne viens vien spēļu cienītājs. Spēles “Shadow of War” izstrādātāji gāja vēl tālāk, jo loot boxes ietekmēja ne tikai spēles režīmu, kur spēlētājs karo pret citiem spēlētājiem, bet arī parasto spēles kampaņu, tātad būtībā spēli padarot daudz vieglāku tiem spēlētājiem, kas bija ar mieru tērēt naudu.

Jāsaka gan, ka šie atgadījumi nav palikuši bez ievērības no likumdevēju puses, kā piemēram, aprīļa beigās Beļģijas valdība sekoja Nīderlandes piemēram, un lēma ka loot box mikromaksājumu veidi ir pieskaitāmi pie nelikumīgām azartspēlēm un to piedāvāšana lietotājiem ir jāizbeidz. Paralēli ļoti liels valstu skaits šobrīd diskutē par to, kas ir gan mikromaksājumi, gan loot boxes un kā šos pakalpojumus uzskatīt no juridiskā viedokļa.

Izmantotie resursi:

VentureBeat

Files.shareholder

Reddit

BBC

Eurogamer

 

*SNIEDZ ATBALSTU KONSOLES.LV*

Author: Elvis Skrastiņš (UgunsLV)

Cilvēks, kuram interesē viss jaunais, it īpaši, par un ap IT, tehnoloģijām un spēlēm. Kaislīgs hokeja fans (arī garšo kafija :D).

5 thoughts on “Mikromaksājumi spēlēs jeb kredītkarte “čītu” lapas vietā”

  1. Starp citu varēji pieminēt par Star Wars Battlefront 2, ka visi tēli ir vaļā jau pāris mēnešus. Nav problēmu uzspēlēt ar Dārtu Vaideru vai Lūku no paša sākama. Nesen sāku spēlēt Star Wars Battlefront 2 un daudz spēlētāju režīms ir pat ļoti spēlējams. Spēlē parādījies bezmaksas stāsta papildinājumus kā solīts. Īpaši neizjutu, ka spiestu ārā naudu. Bet tas ir pēc pusgada pēc spēles relīzes un daudz kas ir salabots- pāris dienas atpakaļ salaboja 50 lvl glitchu, drīz uzlabos varoņu ātrāku līmeņu progresiju.

    1. Taisnība, bet tas viss notika pēc tam kad fani sacēla pamatīgu traci :D, bez tā es domāju viss būtu kā minēts rakstā 🙂

  2. EA ar Star Wars Battlefront || iebrauca auzās ar savu iecerēto pelnīšanas modeli. Priecē, Eking, ka kompānija reaģēja pret faniem un citiem skeptiķiem, lai labotu situāciju. Bet tas jau tikai tādēļ, lai varētu atkal pelnīt, atgūstot atpakaļ geimera uzticību.

    Tikai mans skatījums, taču laikam jau tādēļ EA ar Battlefield V spēra tādu pārsteidzošu soli – teju vai pilnībā atsakoties no mikromaksājumiem.

  3. Domāju,ka mans viedoklis 99% lietotājiem nepatiks,bet nu tomēr atļaušos izteikties arī es.
    Mikromaksājumi,protams tas nav patīkami,bet es arī saprotu tos,kas uz to grib nopelnīt. (Mēs visi gribam pelnīt un nekad nebūs tā,ka pietiek.)
    Mēs visi ko daram lai pelnītu iztikai un kāpēc tad strādājot mēs gribam saņemt vairāk no kāda,par savu padarīto darbu,bet maksāt par cita darbu negribam,kur cilvēki tā pat kā mēs arī grib nopelnīt vairāk………..
    P.S. Jebkurš no mums,kurš tiktu arī tajā galā arī grābtu vairāk – tas ir cilvēka dabā,gribam vienmēr vairāk,bet kad pašiem jāmaksā,tad sākās čīkstēšana.
    Neuztveriet to personīgi,tas ir tikai mans viedoklis.

    1. Tur jau tā lieta. Joprojām ir kapitāliskā iekārta, kurā valda patēriņa kults, un kurā nemitīgi patērējam un pērkam lietas bez kā mēs arī varētu iztikt un izdzīvot. Kaut gan nezinu, kā var izdzīvot bez videospēlēm 😀 (pajokoju).

      Ko es ar to gribēju sacīt, proti, ja mums nepatīk kā videospēļu industrija attīstās, nepatīk tie mikromaksājumi – mums jau ir iespēja to mainīt vienkārši tam netērējot naudu, un tad kompānija būs spiesti meklēt citas alternatīvas (iespējams, mums draudzīgākas) Protams, viens, divi cilvēki – ar to nepietiks, bet gan visiem jāiesaistās, vai lielākajai daļai. Ne velti vēlos citēt kāda filmā teikto, kas spilgti atmiņā palicis “ja cilvēki apvienojas, tad viņi var gāzt jebkuru likumu”.

Komentēt

Tavs e-pasts nebūs redzams citiem. Atzīmētie lauki ir jāizpilda *