Uzmini nu: Sony šogad savā 25 gadu jubilejā varētu prezentēt PlayStation 5

Kad pats Sony prezidents vairs nenoliedz, ka nākamā konsoļu paaudze ir neizbēgama, bet apkārt sabiezē baumas saistībā par un ap to, atliek vien pieļaut iespēju, ka PlayStation 5 notiks drīzāk, nekā domājam…

Konsoles.lv startē rakstu sērija „Uzmini nu”, kas caur rozā brillēm ļauj palūkoties uz  videospēļu industriju 2019. gadā, izdarot brīžiem trakus, bet pamatotus minējumus par to, kas tad varētu notikt (vai drīzāk nenotikt) šajā nozarē šogad.

Ņemiet vērā – neviens (!) šajā rubrikā izteiktais minējums nav oficiāli apstiprināts. Tomēr tie visi ir pamatoti caur neskaitāmām baumām no uzticamiem industrijas avotiem un paredzējumiem, kas, no biznesa viedokļa raugoties, būtu tikai loģiski nākamie soļi. Līdz ar to ir izkristalizējušies septiņi minējumi septiņām dienām, kas ir novērtēti pēc ticamības pakāpēm: neiespējams, zems, vidējs vai augsts.

Noslēdzot šos ievadvārdus, šodienas minējums ir…

Uzmini nu: Sony šogad savā 25 gadu jubilejā varētu prezentēt PlayStation 5

Ticamības pakāpe: Vidēja

Vidēja ticamības pakāpe. Tas ir 50/50. Pat, ja tā ir tikai 50% iespējamība (kas arī nav maz), ir nepieciešams pamatot, kāpēc šī raksta autors ir tik augstās domās par nākotni. Hmmm… ar ko lai sāk? Ar visu pēc kārtas.

Līdzšinējā konsoļu paaudze nav bijusi ievērojamākā

Līdz šim katrs nākamais PlayStation ir iznācis ar aptuveni sešu gadu starpību. PlayStation – 1994. gads, PlayStation 2 – 2000. gads, PlayStation 3 – 2006. gads. Šo tradīciju lauza PlayStation 4, kurš pasaulei sevi pieteica 2013. gada novembrī, tātad septiņu gadu attiecība ar vecāko brāli.

Iepriekšējo, septīto konsoļu paaudzi zināmā mērā var uzskatīt par paraugu. Microsoft toreiz ar savu Xbox 360 pieteica vēl agrāk nebijušu konkurenci Sony, bet mēs kā patērētaji taču zinām nerakstīto likumu, ka konkurence spēlē par labu mums. Ar konkurenci arī gribētu izskaidrot to vienu ekstra gadu, kas sekoja līdzi PlayStation 3 un Xbox 360, un galu galā bija laika periods, kas vainagojās ar daudzām augstvērtīgām konsoļu videospēlēm.

Salīdzinājumā ar to, līdzšinējā konsoļu paaudze nav bijusi tādas ievēribas vērta. Nākamajos gados pēc PlayStation 4 relīzes sekoja ļoti lēns atbalsts no Sony piederošajām videospēļu izstrādes studijām. Ja PlayStation 3 jau pēc gada palutināja mūs, spēlētājus, ar kombināciju Uncharted + Ratchet & Clank, tad PlayStation 4 savā dzīves ciklā mums uzdāvināja šo pašu komplektāciju pēc aptuveni 2.5 gadiem. Visas Sony piederošās studijas līdz šim ir izstrādājušas mazāku skaitu videospēļu, nekā salīdzinoši iepriekšējā paaudzē. Kam par godu šis faktors? Pieļauju, jo videospēļu izstrāde vēl nekad nav bijusi tik dārga, kāda tā ir mūsdienās. Ir nepieciešams multimiljonu budžets, milzīga komanda un vairāku gadu darbs, lai radītu ievērojamu konsoļu videospēli, kas vairāk kā jebkad nozīmē, ka kļūdīties nedrīkst. Bet par to sīkāk noslēdzošajā rakstā šo sestdien.

Īpašība, ko aizsāka iepriekšējā konsoļu paaudze, bet šajā darbojās uz pilnu jaudu – izdot agrākajām spēlēm „Remaster” jeb atjaunotās versijas. Attēlā: God of War III Remastered

Ar ko ir rezultējies šis faktors? Ar to, ka izdevēji vēl šodien uzliek mazākajām studijām atjaunot aizgājušā laika spēles uz tagadnes konsolēm, kas arī ir rezultējies ar nebijušu skaitu atjaunotajām jeb „Remasterversijām. Principā, tās ir spēles, kuras mēs jau reiz esam spēlējuši. Protams, ir jauki atgriezties pagātnē un pieredzēt to no jauna. Bet vai spējat iedomāties, cik gan tukšāka būtu šī paaudze, ja izņemtu no tās visas „Remastered” videospēles?

Savukārt, runājot par grafiku, vēl šodien spilgti atminos pirmās multiplatformu spēles, kas iznāca uz PlayStation 4 (piemēram, Battlefield 4). Vērojot grafikas salīdzinājumus starp PlayStation 3 un PlayStation 4 versijām, pārsteidzošā kārtā manas acis tolaik neredzēja lielu atšķirību. Var jau būt, ka mans libido uz videospēlēm jau tobrīd bija sācis pagurt, bet acis vēl kalpoja labi… Protams, tās bija multiplatformu spēles, bet arī ekskluzīvie gabali vizuāli nepārsteidza (Killzone: Shadow Fall kā viens no piemēriem).

Grafikas salīdzinājums starp Battlefield 4 versijām, kad 2013. gadā tikko bija startējis PlayStation 4 un Xbox One. Izņemot tekstūras tuvplānā, vizuāli lēciens nešķita vērā ņemams.

Protams, tas ir individuāls viedoklis. Tomēr, manuprāt, grafiskais lēciens, ko pavēra tehniskās iespējas starp PlayStation 2 un PlayStation 3 bija spilgtāks. Jāņem vērā, ka tas notika uz tā rēķina, ka toreiz Standard Definition (SD) nomainīja High Definition (HD). Tagadējas paaudzes lēciens būtu bijis ievērojamāks, ja no sākta gala jau tas būtu rezultējies ar HD uz 4K attīstību. Tomēr tik ilgi konsoļu ražotāji nevarēja gaidīt…

The World’s Most Powerful Console

Vēl viens aspekts, ar ko šī paaudze ir īpaša, ir 4K. Tā ir attēla izšķirtspēja, kas sniedz skatītājam četras reizes detalizētāku attēlu par līdz šim nu jau standartu kļuvušo High Definition. Jau ap 2011. gadu veikalu plauktos parādījās pirmie televizori, kas atbalstīja 4K izšķirtspēju, kaut tobrīd tā likās vēl tāla un neaizsniedzama nākotne (Uzmini nu – atkārtošos sakot, ka laiks skrien vēja spārniem! Ticamības pakāpe: pārāk augsta).

Tā rezultātā šī konsoļu paaudze kļuva par unikālu gadījumu, jo trīs gadus vēlāk Sony uzsāka PlayStation 4 Pro tirdzniecību, kas bija vēl jaudīgāka PlayStation 4 versija ar 4K atbalstu, bet tā neiezīmēja jaunas paaudzes sākumu. Drīzāk turpināja iesākto, saucot skaļi: „The World’s Most Powerful Console! Oh, and by the way, those games will also work on standard PlayStation 4”. Tikmēr Microsoft bija spiesti sekot tirgus izmaiņām ar savu Xbox One X.

Nedz PlayStation 4 Pro, nedz Xbox One X nepagarināja tagadējo paaudzi, kā to sākotnēji apgalvoja abu pušu pārstāvji. 4K vienmēr ir bijis tikai loģisks tālākais attīstības solis. Manuprāt, abi milži to savām konsolēm neiekļāva apzināti no pirmā relīzes gada tikai tāpēc, jo tas sadārdzinātu produktu līdz debesīm un augstāk, un patērētāji to nepirktu (Sony vēl šodien baidās atkārtot to pašu kļūdu, kāds bija PlayStation 3 2006. gadā).

Kaut kādā mērā uz atjaunotajām konsoļu versijām vienmēr esmu lūkojies kā uz atvainošanos, lai gan tādas tās noteikti nebija. PlayStation 4 Pro bija reakcija uz tehnoloģijas attīstību un papildus iespēja nopelnīt. Ja ap to laiku (+/- 2016. gads) būtu startējis PlayStation 5, tas saniknotu patērētājus, jo konsoles ir paredzētas ilgākam dzīves ciklam, kā minimums sešiem, nevis trīs gadiem.

E3 bez Sony PlayStation

Tiem dažiem, kas nezina, ko nozīmē abreviatūra E3 – tas ir ikgadējais vadošais videospēļu prezentācijas pasākums, kas norit Losandželosā, ASV, kurā lielākie videospēļu dizaineri un izplatītāji pārējai pasaulei atklāj savus tuvākās nākotnes plānus. Tā kā E3 uzskata par lielāko notikumu industrijā – vai vismaz gaidītāko – daudzi bija pārsteigti, kad pagājušā gada novembrī Sony paziņoja, ka pirmo reizi divdesmit četru gadu laikā (!) kopš startējusi ir videospēļu tirgū, nepiedalīsies E3 2019 (avots: Kotaku).

Daži industrijas analītiķi pat gāja tik tālu, ka nosauca Sony par „muļķiem”, dēvējot šo par sliktu lēmumu (Michael Patcher, khem, avots: GameReactor), lai gan sacīsim godīgi – zem šāda lēmuma apakšā slēpjas pārdomāta stratēģija, raugoties kā minimums trīs gadu nogrieznī.

PlayStation 4 jau tagad var saukt par šīs paaudzes uzvarētāju (92 miljoni pārdotas vienības aptuveni 5 gadu laikā. Tuvākais sekotājs šajā periodā ir Xbox One ar uz pusi mazāku skaitu, aptuveni 40 miljoni vienību. Salīdzinājumam PlayStation 3 šādu apjomu nesasniedza pat 11 gadu dzīves ciklā (83 miljoni pārdotu vienību) (Datu avoti: good ol’ wikipedia). Tāpēc ir tikai loģiski, ka Sony vēlās saglabāt notverto impulsu un nelaist vaļā grožus, veicot pārdomātu, nevis pārdrošu izvēli.

Kāpēc Sony pieņēma šādu izvēli? To var tikai minēt. Un to es arī darīšu.

E3 ir ikgadējais vadošais videospēļu industrijas prezentācijas pasākums, kas norit jūnija mēnesī. Sony paziņoja, ka šogad pirmo reizi 24 gadu laikā tajā nepiedalīsies.

Pirmkārt, E3 sāk zaudēt savu agrāko spozmi, jo vairāki izdevēji pēdējos gados ir mēģinājuši distancēties no šī pasākuma, vēlāk gan tajā atgriežoties. Electronic Arts 2016. gadā tajā pašā laikā paralēli noturēja savu konferenci citviet. Līdzīgi darīja Microsoft 2017. gadā, izīrējot telpas dažu minūšu attālumā no E3 konferenču centra. Tas ir gluži kā spītēt populārākai ballītei, paziņojot par savu, šādi cenšoties pievērst vairāk uzmanības, bet riskējot sasisties.

Otrkārt, nācies lasīt, ka pagājušā gada Sony E3 konferenci daudzi sauca par pabālējušu notikumu (Business Insider, kā viens no avotiem). Lai gan to savām acīm šī raksta autors neredzēja, tas arī bija pirmais gads, kad viņš nebija ieinteresēts to vērot. Tobrīd God of War bija iznācis, Spider-Man teju iznāks, un nevienas aizdomas par jaunu hardware. Lai ko viņi grasījās stāstīt, mani vienkārši tas neinteresēja, jo tam nebija īpašas nozīmes uz industriju kā tādu kopumā. Tāpēc Sony noteikti nevēlās atkārtot to pašu kļūdu un noturēt konferenci konferences pēc. Šāds lēmums, izstāties no E3 šogad, pasaka vien to – ja arī viņi strādā pie PlayStation 5, tad vēl nebūs gatavi nomest aizsegu vasaras vidū. Bet viņi strādā.

Iepriekšējais Sony vadītājs Kazuo Hirai (pa kreisi) sarokojas ar tagadējo – Kenichiro Yoshida, kurš jau nebaidās skaļi noliegt, ka norit aktīvs darbs pie PlayStation 5.

Treškārt, pagājušā gada oktobrī pats Sony prezidents un izpilddirektors Kenichiro Yoshida sagrāva intrigu (vai drīzāk to atdzīvināja) oficiāli paziņojot skaļi – Sony strādā pie PlayStation 5, jo „nākamā konsoļu paaudze ir neizbēgama” (avots: Polygon.com u.c. mediji). Vairāk neviens komentārs netika pateikts, lai gan šāds oficiāls paziņojums no pašas galvenās galvas ir vairāk nekā pietiekoši.

Ceturtkārt, karstākie jaunumi (avots: IGN) liecina, ka Sony jau ir izdalījusi PlayStation 5 spēļu izstrādes piederumus jeb dev kits savām studijām, un viss fokuss šajās pirmās partijas studijās jau ir mainīts no PlayStation 4 uz PlayStation 5. Ja skatās vēsturiski (PS3 un PS4), tad parasti no šī brīža atliek augstākais divi gadi līdz pašas konsoles relīzei. Protams, tās ir tenkas. Bet nav dūmi bez uguns, uz ko arī balstās visa šī rakstu sērija.

Piektkārt, un šī ir pilnīgi un galīgi mana teorija – šī konsoļu paaudze sāk sevi izsmelt. Nav vairs spēļu, kas vizuāli pārsteigtu. Ja tāda būs, tad The Last of Us: Part II būs tā, kas izspiedīs pēdējo ‘suliņu’, un arī šī spēle vairs nav aiz kalniem. PlayStation 4 ir uzvarējis, tas ir skaidrs – ja to vispār drīkst saukt par karu – un pie apvāršņa sāk pamazām rietēt saule, jo ir pēkšņi apsīkušas intrigas par vēl kādām briestošām, neoficiālām spēlēm. PlayStation 4 tagad ir kā lidmašīna, kas lido augstu debesīs, augstāk par visām pārējām. Bet tā lido pretim saulrietam uz degvielas putām. Uz biezām putām, nepārprotiet. Bet agrāk vai vēlāk arī tā kritīs.

Kad Sony prezentēs PlayStation 5?

No visa augstāk minētā bazara izriet mans minējums par to, ka Sony šogad oficiāli neskoposies apstiprināt nākamo PlayStation iterāciju. Kompānijai paziņojot, ka tā nepiedalīsies E3, daudzi mediji vaicāja, vai Sony plāno noturēt savu neatkarīgu konferenci, uz ko viņi atbildēja ar politiķa cienīgiem vārdiem: „Mēs neorganizēsim konferenci ap E3 laiku” (avots: IGN).

Šis gads būs īpašs ar to, ka decembrī apritēs 25 gadi kopš Sony radīja oriģinālo PlayStation. Tāpēc var tikai noprast, ka Sony atzīmēs šo apaļo dzimšanas dienu ar ko ļoti īpašu. Izņemot iepriekšējo gadu, no 2014. – 2017. gadam Sony organizēja paši savu mazo E3 zem nosaukuma PlayStation Experience tieši decembera mēnesī, kur klātienē un tiešraidē internetā prezentēja jaunākās videospēles. Ir jāizdara pieņēmums, ka viņi varētu prezentēt nākamo PlayStation tieši šajā zīmīgajā brīdī, tieši caur PlayStation Experience.

Ja tiešām pieļaujam, ka PlayStation 5 aptiprinās decembrī, tam vajadzētu startēt tirgū kaut kad 2020. gada beigās/2021. gada pavasarī. Vēsture liecina, ka augstākais pusotra gada laikā pēc apstiprinājuma brīža produkts nonāk veikalu plauktos. Tādā gadījumā pieļauju, ka sīkāku informāciju, kā cenu un datumu, Sony varētu nodot E3 2020, kad atkal būs par ko pastāstīt.

Visas atlikušās lielās PlayStation 4 ekskluzīvās spēles. Bet ne visas no tām iznāks uz PlayStation 4. No kreisās uz labo: Days Gone, The Last of Us: Part II, Ghost of Tsushima, Death Stranding, Dreams.

Tas nozīmētu, ka līdz šā gada beigām, Sony centīsies vairāk vai mazāk izdot pārējās atlikušās PlayStation 4 ekskluzīvās spēles, lai PlayStation 5 nenozagtu tām pelnīto uzmanību. Mēs jau tagad zinām, ka spēle Days Gone iznāks šā gada aprīlī. Gada otrā puse atliek kādai no divām spēlēm – Sucker Punch veidotajai Ghost of Tsushima vai Naughty Dog lolotajai The Last of Us: Part II, jo šīs spēlēm vismaz agrāk ir redzēta darboties spējīga demo versija uz PS4 Pro.

Mans minējums, ka šā gada beigas varētu būt atvēlētas Ghost of Tsushima. Bet The Last of Us: Part II iznāktu nākamā gada pirmajā pusē, un šī spēle varētu būt pēdējā lielā PlayStation 4 ekskluzīvā videospēle. Vismaz, lūkojoties pagātnē, 2013. gada februārī Sony apstiprināja PlayStation 4, tad vēlāk jūnijā iznāca The Last of Us priekš vecā, labā PlayStation 3, bet novembrī arī iznāca pats PlayStation 4.

Lai par ko arī vispār būtu videospēle Death Stranding, šis Hideo Kojima mūža garadarbs visdrīzāk transformēsies uz PlayStation 5 iemeslu pēc, ko mēs paši Konsoles.lv apskatījām citā rakstā. Un nedrīkst aizmirst, ka paliek vēl Media Molecule ar savu ambiciozo projektu Dreams, kurā spēlētāji varēs veidot paši savas spēles spēlē (like Inception… like dream within a dream… you know). Ir tik maz zināms par šo vienu videospēli. Šobrīd tā ir izstrādē vismaz septīto gadu, tātad skaidrs ir viens – projekts ir tik ambiciozs, ka mēs to visdrīzāk ieraudzīsim uz nākamās paaudzes konsolēm.

Līdz ar visām šīm spēlēm un visiem šiem faktiem, un notikumiem, jāsaka kā ir – prezentēs vai neprezentēs Sony šogad PlayStation 5, viņi lēnām, bet ar drošu soli bruģē pārēju no tagadējās uz nākamo paaudzi. Mums, spēlētājiem, nav par ko raizēties, tikai jāatslābinās un jāvēro notiekošais no pirmajām rindām. Ak, un jācer, ka maciņā būs gana daudz naudas. Tātad nedrīkst atslābināties.

Nākamajā rakstā iztirzāšu citu no industrijas milžiem – Microsoft. Iztirzāšu, nevis izdr… jo kaut tagad varu atzīties, ka esmu vienmēr devis priekšroku PlayStation (līdz ar to raksts nebūs tik padziļināts, kāds tas ir par Sony), tomēr vienmēr ir interesanti mēģināt ielūkoties tajā, kādu tad atbildes triecienu plāno sniegt Microsoft.

*Abonē Patreon un saņem ekskluzīvas lietas*

CIENĪJAMAIS LASĪTĀJ, ja tev rūp tas, ko darām un vēlies mums palīdzēt attīstīties – abonē Patreon, jo tā ir iespēja mums Latvijā izveidot nopietnu videospēļu mediju un tev piedāvāt interesantāku un labāku saturu. Paldies, visiem, kuri atbalsta. Tas mums daudz nozīmē!

5 thoughts on “Uzmini nu: Sony šogad savā 25 gadu jubilejā varētu prezentēt PlayStation 5”

  1. Teikšu atklāti! “Uzmini Nu” rakstu sērija ir reāli tautas kacināšana un kārtējo reizi tiek maltas vienas un tās pašas tēmas. Kā arī beigās jēga no šiem rakstiem ir pilnīgi nekāda. Ja raksts beidzās ar vnk to ko sākās “Uzmini Nu”

  2. Verneri, paldies par komentāru! Tas man savā ziņā lika atvērt acis un aizdomāties, ka, jā, autora veidotie virsraksti ir pārāk skaļi, kas, manuprāt, ir iemesls tavai reakcijai.

    Bet pats materiāls gan nav bezjēdzīgs, tas ir ļoti labs ar interesantu autora viedokli un faktiem. Jebkurā gadījumā, es vakarpusē virsrakstos ieviesīšu izmaiņas, padarot to ētiskāku un korektāku, un turpmākās sērijas ievēros to pašu.

  3. Eh cereeju ka shie murgainie raksti beigsies ar tresho rakstu bet nekaa.Atkal tas pats bezjeedziigums un baumas.Vairs pat iipashi nelasiiju tikai paarlaidu acis paari lai saprastu ka atkal tas pats murgojums.

  4. Paldies par rakstu. Man gan šķita izklaidējoši palasīt autora minējumus un savā ziņā tie sakrīt ar maniem. Lai nu kā, atliek vien sākt krāt naudu jaunajai paaudzei.

Leave a Reply to Verneris Cancel reply

Tavs e-pasts nebūs redzams citiem. Atzīmētie lauki ir jāizpilda *