Xbox cīnās par izdzīvošanu – Manas domas

Microsoft un FTC tiesas prāva

Microsoft zaudē “konsoles karu”. Xbox Series X|S pārdošanas apjomi krītas. Augstākie vīri nolemj, ka jāpērk Activision Blizzard par 69 miljardiem ASV dolāriem, kas ir ne tikai lielākais darījums videospēļu industrijas vēsturē, bet visā tehnoloģijas nozarē. Taču Federālās tirdzniecības komisija (FTC) nevēlas to pieļaut un Microsoft ar šiem cīnās, uzsverot, ka tas nekaitēs spēļu pasaulei…

11. jūlijā FTC zaudē tiesas prāvā pret Microsoft, kuri gatavojas noslēgt Activision Blizzard darījumu pirms 18. jūlija, taču kā negaidīts viesulis, FTC iesniedz apilāciju un vēlas pārsūdzēt tiesas lēmumu.

Microsoft ir žūksnis ar zaļajām banknotēm. Ne velti Sony boss Džims Raiens, balstoties uz IGN teica, ka “viņiem ir pietiekami daudz naudas, lai darītu šādus gājienus.” Un Microsoft tas ir vajadzīgs, jo viņi uzskata, ka ir zaudējuši “konsoles karu”, jo Xbox ir trešajā vietā aiz PlayStation un Nintendo.

Microsoft vēlas to mainīt un dara visu iespējamo, lai 69 miljardu ASV dolāru vērtais darījums notiktu, kamēr Sony un FTC spēlē savu šahu, lai tas nenotiktu. Pretējā gadījumā Microsoft īpašumā nonāks Activision Blizzard, kuru paspērnē nav tikai Call of Duty, bet arī citas populāras spēļu franšīzes kā World of Warcraft, Diablo un tā tālāk. Tās visas laika gaitā var kļūt par Xbox ekskluzīvām spēlēm.

Neviens nevar zināt, kas īsti notiks un ko darīs Microsoft, kad viņu rokās nonāks Activision Blizzard un kādu ietekmi tas atstās videospēļu industrijai. To rādīs vien laiks.

Vai tas radīs skādi spēļu industrijai un geimeriem? FTC ar pēdējiem spēkiem vēlas bloķēt darījumu, jo uzskata, ka tas radīs kaitējumu, bieži uzsverot, tas nāks par sliktu Sony. Turklāt darījums var izveidot monopolu, mazinot konkurenci starp citiem konkurentiem un nelabvēlīgi ietekmēt patērētājus. Tikmēr Lielbritānijas Konkurences un tirgus iestāde (CMA) pauž bažas, ka tas slikti ietekmēs cloud-gaming.

Šķietami pasaules labākie advokāti ir sarosījušies no FTC un CMA puses, jo tiesneša priekšā uz galda liek faktus, argumentus, kādēļ nevar ļaut Microsoft nopirkt Activision Blizzard, kamēr Microsoft skaidro, kādēļ var un ir gatavi ievērot visu, tai skaitā, vadoties pēc gamerant, Xbox galva Fils Spensers vairākkārtīgi zvērēja, ka Call of Duty izdos uz PlayStation 5, vēlāk precizēja, arī uz pārējiem PlayStation, kas sekos pēc tam.

Ja Microsoft Activision Blizzard darījums apstiprināsies, tas nenoliedzami audzinās Xbox vērtību un spēku, konkurējot ar PlayStation un Nintendo. Xbox būs iespēja piedāvāt vairāk ekskluzīvu spēļu, lai motivētu jaunus geimerus iekāpt Xbox pasaulē. Call of Duty un citas Activision spēles ievietot abonēšanas servisā Game Pass (11 ASV dolāri mēnesī) pirmajā relīzes dienā, kamēr PlayStation faniem nāksies pirkt Call of Duty diskus par pilnu cenu 70 EUR.

Kaut arī Microsoft noslēdza vienošanos ar Nintendo un citiem, ka Call of Duty izdos uz pārējām platformām vismaz 10 gadus, nekur nav garantija, ka tas nemainīsies, jo solīts makā nekrīt. Lielisks piemērs par Xbox ekskluzivitāti ir Bethesda, kuru Microsoft 2021. gadā pirka par 7,5 miljardiem ASV dolāru. Iepriekš Bethesda spēles izdeva arī uz PlayStation, bet tagad jaunākās videospēles kā Redfall un Starfield ir ekskluzīvas tikai uz Xbox un datoriem ar Windows operetājsistēmu.

Starfield PlayStation lietotājiem neredzēt kā savas ausis. Tomēr pastāv iespēja, ka The Elder Scrolls 6 iznāks uz PlayStation, jo F. Spensers vēl ar komandu nav izlēmuši vai šo spēli izdos uz citām konsolēm vai tikai uz Xbox.

Diski un konsoles var izzust kā varavīksne

Tā vien šķiet, ka Microsoft “zog” spēles sev, jo tās, kas iznāca vairākus gadus uz citām aparatūrām, tagad iznāks tikai uz Xbox un Windows, par spīti tam, ko F. Spensers Kotaku intervijā stāstīja, ka “mēs neatņemam spēles no citiem spēlētājiem, bet vēlamies, lai vairāki cilvēki var spēlēt videospēles, nevis tikai daži.” F. Spensers intervijā norāda uz xCloud, PC un Game Pass, kas ļaus tiem piekļūt no vairākām ierīcēm, nevis tikai caur konsoli rambāt spēles.

Par Microsoft varu un naudu, ka viņiem ir iespēja pirkt milzīgas spēļu kompānijas, IGN eksperts Džons Deivisons Games Coop atzīmē, ka Sony “nopelna, nevis nopērk” kompāniju kā to dara Microsoft. Taču IGN eksperte Rebeka Valentīna argumentē, ka Sony pērk tiesības, lai spēles būtu ekskluzīvas (vai arī uz laiku), piemēram, Final Fantasy 16.

Lai kāda būtu situācija, ir skaidrs, ka Microsoft vēlas visu apgriezt ar kājām gaisā un būt numur viens. Viņi dodas citā virzienā nekā PlayStation, šķietami tajā, kur vēlējās doties ar Xbox One – visu padarīt par digitālu vidi. Apvienot spēlētājus nevis uz vienas konsoles, bet no vairākām ierīcēm, cik vien iespējams. Tādējādi var sasniegt vairāk geimerus. Piemēram, cloud-gaming, kur nav vajadzīga konsole vai disks, kur nav speciāli jālējupielādē spēles, bet tikai vajadzīgs interneta pieslēgums un aparatūra, kam ir ekrāns.

Mēdz teikt, izdzīvos tikai stiprākais

Neviens eksperts nevarēs pateikt, kas notiks un ko darīs Microsoft, kad viņi savā īpašumā iegūs Activision Blizzard. Vai tas negatīvi ietekmēs spēļu industriju un to mainīs pavisam? Vai diski un konsoles izzudīs kā varavīksne? Kā mēs turpmāk spēlēsim spēles? Vai vēl piedzīvosim kvalitatīvu un ievērojamu lielbudžeta videospēli, ko mums pēdējā laikā sniedz PlayStation Studios? Lai kas notiktu, šis drošvien nav pēdējais darījums. Tam noteikti sekos vēl citas spēļu studiju iegādes no Microsoft un Sony naudas maisiem, jo katrs uztraucas par to, vai spēs izdzīvot un pielāgoties straujajām izmaiņām.

Seko “Konsoles” Facebook

Latvijas videospēļu veikals “LoveGame

Author: Oskars Miķelsons

Videospēļu žurnālists. Mans mīļākais dzēriens, ko ieņemt ir kakao.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *